Social media w rekrutacji

Social media w rekrutacji

W obecnych czasach, Internetowe serwisy społecznościowe są powszechnym kanałem komunikacji i jednym z najsilniejszych środków przekazu informacji. Z każdą chwilą stają się jeszcze bardziej popularne i przejmują dominację nad tradycyjnymi środkami przekazu, takimi jak radio, prasa czy telewizja. Ich przewaga wynika przede wszystkim z możliwości interakcji. Użytkownicy nie są wyłącznie odbiorcami treści, mają możliwość odniesienia się do tego, co zobaczyli, udostępnienia swojej opinii i wymiany poglądów. Portale społecznościowe pozwalają na komunikację poza wszelkimi granicami, w każdym miejscu i w każdej chwili. Tradycyjne przesyłanie wiadomości za pomocą poczty, a nawet e-maili zostaje wypierane przez portalowe komunikatory. Informacja krąży znacznie szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Mamy do czynienia z rewolucją dokonującą zmian w każdej dziedzinie życia. Także w sposobie prowadzenia biznesu i poszukiwania pracy. Firmy dostrzegają przeobrażanie się preferencji klientów i dostosowują się do nich wkraczając z przekazem na popularne portale. Rynek pracy, biznesu i konsumpcji, przeobraża się wraz ze zmieniającym się społeczeństwem i jego wartościami. Tak zwane pokolenie „Millenium” stanowi już grupę dorosłych, którzy zastępują pracowników i pracodawców pamiętających czasy bez internetu. Millenialsi z nową technologią oswajali się już we wczesnej młodości, a przez to chętnie i aktywnie z niej korzystają. Dla nich, świat realny i wirtualny, to wspólna rzeczywistość. Internet stał się czymś zwyczajnym, a portale społecznościowe to codzienna forma komunikacji, coraz częściej także tej uznawanej dotychczas za formalną. Dziś mało kto przegląda ogłoszenia o pracę w gazecie, czy wysyła CV do firm tradycyjną pocztą. Poszukując pracy rozglądamy się za nią głównie w internecie.

Nic więc dziwnego, że media społecznościowe zaczęły być wykorzystywane przez firmy nie tylko do działań marketingowych, ale także w procesach rekrutacji.

W branży HR prym wiodą portale biznesowe, umożliwiające stworzenie profesjonalnego profilu zawodowego kandydata, które mają za zadanie skupiać specjalistów z różnych branż. Użytkownicy w swoich profilach opisują wyłącznie zawodowy aspekt swojego życia. Pozwala to rekruterom na wyszukiwanie kandydatów o odpowiednich kompetencjach, z którymi mogą następnie nawiązać kontakt bezpośrednio przez portal. W Polsce do najpopularniejszych portali tego typu należą: LinkedIn, GoldenLine, Profeo. Posiadanie profilu na biznesowym portalu ułatwia znalezienie pracy, nawiązanie kontaktów biznesowych z osobami z określonej branży, pomaga w pozyskaniu partnerów do współpracy oraz sprzyja wymianie informacji dotyczących aktualności ze świata biznesu. W poszukiwaniu kandydatów do pracy profesjonalne portale wykorzystywane są głównie przez właścicieli dużych firm, którzy szukają managerów i profesjonalistów z dużym doświadczeniem zawodowym oraz konkretnymi umiejętnościami.

Coraz częściej spotykane jest jednak poszukiwanie kandydatów do pracy poprzez inne, niekoniecznie biznesowe social media, na przykład w grupach branżowych lub kołach zainteresowań. Internauci tworzą społeczności wokół różnych tematów, dlatego rekruterzy starają się dobierać kanały komunikacji w taki sposób, by ogłoszenie trafiło do określonej grupy docelowej, w której mogą znaleźć idealnego pracownika.

Warto też wykorzystać możliwości, jakie daje posiadanie konta na popularnych i powszechnie użytkowanych serwisach społecznościowych. Duże serwisy, takie jak Facebook czy Twitter, to także świetne narzędzia pomagające w znalezieniu pracy. Poprzez zamieszczanie ogłoszeń na firmowych profilach pracodawcy mogą dotrzeć do szerszego grona potencjalnych kandydatów. Przepływ informacji jest szybki, pozwala na bieżąco aktualizować oferty pracy, a także zamieszczać dodatkowe informacje. Skraca się również dystans pomiędzy pracodawcą, a potencjalnym pracownikiem. Kandydat ma zwykle możliwość bezpośredniego skontaktowania się z pracodawcą, zadania mu dodatkowych pytań i uzyskania szybkiej odpowiedzi. Rozmowa za pośrednictwem komunikatora czy komentarza do ogłoszenia ma zazwyczaj mniej formalny charakter i pozwala nawiązać bardziej swobodną relację. Dodatkową zaletą poszukiwania pracy w dużych portalach społecznościowych jest możliwość zasięgnięcia opinii innych użytkowników. Członkowie grup chętnie wymieniają się informacjami, na bieżąco komentują aktualne wydarzenia, wyrażają swoje zdanie na dany temat, a jeśli coś im się spodoba polecają znajomym. Dzięki temu oferta może dotrzeć także do osób, które obecnie nie szukają pracy, choć myślą nad jej zmianą, a także do tych kandydatów, którzy poszukują podobnej oferty, ale bez rekomendacji znajomych mogliby na nią nie trafić.

Rosnąca popularność serwisów społecznościowych sprawia, że każdego dnia powstają nowe portale, liczba ich użytkowników zwiększa się i wszystko wskazuje, że trend ten będzie się utrzymywał jeszcze bardzo długi czas. Korzystanie z serwisów społecznościowych w coraz to nowszych dziedzinach codziennego życia stało się tak powszechne, że prawdopodobnie nie pozostaje nam nic innego jak zaakceptowanie i przyzwyczajenie się do takiej formy komunikacji.

Czy za pomocą serwisu społecznościowego można znaleźć pracę? Oczywiście, że tak.

Zapraszamy do dołączenia do nas:  https://www.facebook.com/ABJobServicePL/https://www.linkedin.com/company/ab-job-service-polska-sp.-z-o.o.

Autor: Sylwia Grzegorczyk

Asystent ds. Rekrutacji i Wsparcia Administracyjnego